• Ben jij tijdens de feestdagen een paar kilo’s aangekomen?
  • Heb jij teveel lekkere dingen gegeten, of teveel stil gezeten en Netflix gekeken?
  • Of heb je net als ik gewoon levenslang?

Ik ben tijdens mijn volwassen leven twee keer best mooi op gewicht geweest. Dat was een super strak regime voor mezelf. Weinig koolhydraten en echt heel veel bewegen was de truc. Bijna helemaal op eigen doorzettingsvermogen! De eerste keer ging ik alleen iets te ver, het was niet vol te houden. Ik moest te veel laten staan, en te veel bewegen. Het was echt niet te combineren met de baan die ik toen had… Dus uiteindelijk kwamen de kilo’s toch terug!

The Battle is on, we gaan er weer tegen aan

Niet omdat ik niet tevreden ben, of mezelf niet mooi vind. Om eerlijk te zijn, ik kijk liever naar iemand met een pondje meer. Maar gewoon omdat ik het mooier vind. Schoonheid zit voor mij in uitstraling en in de energie die iemand uitstraalt. Maar omdat ik het gewoon niet gezond vind ga ik aan de strijd weer aan met mezelf.

  • Heb jij ook steeds minder energie?
  • Lig je vaker te Netflixen op de bank?
  • Grijp je dan toch naar graasvoer en dat ene wijntje (of twee… en het worden er drie)?

Wat doen de slanke vriendinnen toch… nou ik heb het ze gevraagd. Hier is hun en mijn lijstje van tips om af te vallen en een gezond gewicht te krijgen en te houden.

1. Hou het realistisch.

Met stip op één om mee te beginnen. . Het moet vol te houden zijn. Anders ben je straks mooi op je streefgewicht, vier je je prachtige succes maar val je snel terug. Niets is erger dan na een jaar of twee weer te constateren dat je op je oude gewicht bent of erger… meer weegt. Geloof me, ik heb het meegemaakt. ☹

2. Schrijf op wat je eet

Gebruik een “weet wat je eet app” en schrijf op wat je eet! De app geeft aan wat voor jouw lengte en gewicht een reëel aantal calorieën is dat je mag eten en drinken! Neem hier zeker de eerste tip in gedachten, als ik terug zou moeten naar 1400 calorieën op een dag dan ben ik echt niet te genieten en bovendien is het niet vol te houden op de lange termijn. Dus doe vooral wat voor jou haalbaar is. Na een dag of dertig heb je daar routine in en heb je waarschijnlijk wel door wat je over de dag kunt eten en drinken. Runkeeper heeft bijvoorbeeld in de app een handige tool hiervoor. Je kunt hem ook gelijk gebruiken voor stap 3.

3. Gebruik een fitbit of andere stappenteller

Ook je telefoon of een apple watch doen de truc. Stel je persoonlijke doel in (bij mij 8.000 stappen wat al best pittig is, maar anderen kiezen zelfs voor 10.000) De fit bit geeft zelfs aan hoeveel calorieën je extra moet eten als je hebt gesport. Kijk ook hier wat haalbaar is voor jou. Als voor jou om de avond een half uur een blokje om haalbaar is, dan doe je dat. Als je het maar doet en er een regelmaat in vindt.

4. Doe het samen.

Ik heb een vriend in België, we wegen ongeveer hetzelfde en hebben ook het zelfde doel. Eén keer in de week sturen we elkaar een appje met een foto van ons gewicht op de weegschaal (ik heb er één gekocht die de gegevens naar mijn telefoon stuurt en een grafiekje maakt van de voortgang… dat is diezelfde die ook aangeeft dat mijn BMI dodelijk zwaar is. Jullie begrijpen, het is een haat-liefde verhouding). Zoek iemand waar je je fijn bij voelt, of een groep vrienden en kijk of je de uitdaging samen kunt oppakken.

5. Doe het samen,

nog maar een keer in de herhaling. Het werkt ook voor dat bewegen. Voor mij tenminste, ik ga uiteindelijk liever achter de computer werken en blogs schrijven of photoshoppen, dan dat ik naar buiten ga in de regen. Als ik heb afgesproken kom ik er niet onderuit. Dus ook voor het wandelen heb ik afspraken gemaakt.

6. Drink water

Sommige dingen zijn echt dooddoeners maar horen toch thuis in deze lijst van tips. Ben jij ook zo’n koffie, zwarte thee of cola verslaafde? Zet een bidon of karaf water neer en verplicht jezelf die gedurende de dag leeg te drinken. Je lijf verwart soms dorst met honger. Een beetje citroen, grapefruit, lime of smart en sassy olie helpt extra tegen het hongergevoel en geeft het water een lekker smaakje. Gebruik een glazen karaf of bidon en schud goed. De olie verspreidt zich nog makkelijk door het water als het warm is, dus ook in heet water is het een heerlijke vervanging van (zwarte) thee.

7. Stop met suiker

Suiker is echt killing. Je lichaam breekt deze simpele koolhydraten snel af geeft daarna een signaal naar je hersenen dat je meer wilt. Dus begin je eenmaal aan de koekjes, chocolade of andere suikerrijke producten dan heb je de hele dag trek. Mijn tip: vermijd het, dan heb je ook die dodelijke “sugar cravings” niet.

8. Pepermuntolie

(geen normale pepermunt want daar zit een lading suiker in om ‘u’ tegen te zeggen), helpt tegen het honger gevoel. De pepermuntballetjes van dōTERRA zijn een super oplossing. Bijkomend voordeel, je hebt gelijk een frisse adem en het helpt om wakker te blijven.

9. Voorkom pakjes en zakjes.

Makkelijk hè die spaghettisaus en dat kruidenmengsel? Wist je dat daar een aantal toevoegingen in zitten die juist aanzetten tot eten? Die zak chips gaat niet alleen leeg door onvoldoende ruggengraat maar ook door de fijne toevoeging van E621. Dus beter, begin er gewoon niet aan.

10. Koop het niet

Nog beter, koop het niet. Heb je snaaiwaren niet in huis dan eet je het niet. In het ergste geval ga je op zoek naar iets anders maar heb je toch een gezondere optie naar binnen gewerkt als je op een zwak moment toch op die bank zit te Netflixen.

11.  Shop zonder honger

Ook super voor de hand liggend maar één van mijn grote valkuilen: ik vind zoveel lekker. Ga zonder honger naar de supermarkt, ga een half uur na het eten. Maak vooraf een lijstje met dingen die je lekker vindt maar die gezond zijn.

12.  Ontbijt

Echt de moeilijkste voor mij, het ontbijt. Ik heb gewoon geen trek als ik uit bed kom. Dat is dan ook wel het enige moment van de dag. Maar goed, je hebt een goede start van de dag nodig, anders gaat je lijf het wel compenseren op een later moment. En al die calorieën die je dan naar binnen werkt gebruikt je niet meer maar slaat je lijf voor een groter deel op.

13. Eet eiwit

 

Als ik ’s morgens twee eieren eet dan heb ik echt minder honger. Als je geen zin hebt in het koken of bakken van die eieren, dan is een eiwit shake voor de afwisseling ook een optie. Als je vegetarisch bent is het sowieso een goed idee om af en toe je eiwitten aan te vullen. dōTERRA heeft vier verschillende smaken (zonder suiker!) die een optie zijn (ook makkelijk voor onderweg). Een banaan, een scheut melk, een schepje poeder, even met de blender erdoor en je hebt binnen twee minuten een makkelijk snel ontbijt of tussendoortje voor onderweg.

 

 

 

Welke tips hiervan werken voor jou? Welke tips heb jij ? Laat het weten en deel ze hieronder!

 

 

*Nb: ik ben geen arts en geef ook geen medische adviezen. Als je (chronisch) ziek bent of om gezondheidsredenen moet afvallen ga dan naar een specialist. Dit zijn tips die ik in mijn strijd gebruik en die mijn omgeving gebruikt om op een gezond gewicht te blijven of te komen. Als je vragen hebt stel ze gerust. En ik verwijs je met alle liefde door naar de voedingsdeskundigen in mijn netwerk!

 

Wil je meer weten of ruiken ??? Schrijf je dan in voor een van de workshops:


    8 replies to "Ga de strijd aan!"

    • lamy

      ……dit is echt ER TEGENAAN !!
      Allemaal goede tips…. ik ga ze in trefwoorden onder elkaar zetten, op een sticker. Die komt op de voorraadkast, de koelkast, in mijn portemonnaie (reminder bij de kassa…gauw zaken UIT de winkelwagen… 🙂 ) en in mijn agenda. Het moeilijkste zijn de 8000 stappen…die gaan mij niet lukken (chronisch ziek)…eens zien wat in plaats daarvan mogelijk is aan Meer Bewegen….
      Dag voor dag maar beginnen, op weg naar: iets minder wegen, gezonder eten, iets meer bewegen, lekkerder in mijn vel zitten.
      Lukt dat…dan leg ik de lat hoger.
      AAN DE BAK dus !!!

      • Leanne

        Wat super Lamy! Heel veel succes! Ik ben benieuwd. Kleine stapjes zijn ook stapjes. Die van mij in 2 weken 2 kilo. Het bewegen kan ook echt beter.

      • Aletta Peelen

        Goed bezig, Lamy! En alles naar eigen kunnen… de een kan nu eenmaal meer en sneller en vaker dan de ander! Gewichtjes heffen terwijl je TV kijkt, kan ook al super helpen om je armen een beetje op krachten te houden! Ik denk aan je

    • Aletta Peelen

      Goed bezig, zeg! Nog een paar aanvullende tips… en niet alleen voor het afvallen 😉
      – Poets je tanden na het eten, ook na de lunch op werk, dan heb je de ‘chocolade’ trek niet én heb je geen gras meer tussen je tanden tijdens je volgende overleg…
      – Je mag best af en toe zondigen, want je moet tenslotte iets doen, wat je vol kunt houden. Maar dat betekent niet, dat je dan een zak chips of drop helemaal leeg moet eten. Neem een afgemeten hoeveelheid en gun het jezelf ook eens met dat ene wijntje, maar laat het daar dan bij!
      – Ga ook eens een dagje naar de sauna. Dit is een super training voor je hart (hartslag gaat flink omhoog en weer omlaag) én je huid (goed voor de doorbloeding, lekker zweten, koelen en scrubben). Zeker voor mensen met reuma is dit een must. Ben je nog nooit geweest, laat je dan goed informeren, hoe het protocol van opwarmen en afkoelen is.
      Veel succes, Léanne! Ik blijf je volgen!

    • Bastiaan de Koning

      Ik heb geen overgewicht maar let wel al jaren op wat ik eet. Als ik op een receptie was kreeg ik vaak te horen van (zwaardere) collega’s. ‘Jij mag wel een tweede stukje. Jij kan het hebben’. Nee dus. Dat deed en doen ik dus niet.
      Op een ander feestje zeiden twee andere (echt veel te zware) dames: vandaag is het feest dus nu mag het wel, doen maar een lekker stuk… Tsja. Dat is jezelf voor de gek houden.
      Mijn methode is te zorgen voor minder suiker: geen fris, sap, snoep, koekjes, en minder alcohol is een levensstijl. Voor, tijdens en na het afvallen.
      En lopen? Heel goed idee. Ik heb ook een loopbuddy, veel gezelliger 😉

      • Leanne

        Bedankt voor de tip Bas. Ik ben ook super blij met mijn loopbuddy!

    • Jolanda Touw

      Hai. Goede tips allemaal. Beste advies dat ik ooit las is
      Ik eet alles maar ik eet niet alles op.
      Goed voelen dus waar je behoeftte aan hebt. Als je dan ook nog mindful/met aandacht eet en elke hap minstens 20 keer kauwt ben je sneller verzadigd en eet je per saldo minder.

    • Saskia

      Als fysiotherapeut ben ik voor bewegen.
      Naast stappen zetten of lekker fietsen is krachttraining is een aanrader. Dit verhoogd je ruststofwisseling.
      Minder snoepen en snaaien had je al. Verder laat ik door de week de drank staan maar gun mijzelf in het weekend een wijntje. En die smaakt dan lekkerder.
      Ik probeer het wel bij 1 of 2 te houden. Glazen dus, geen flessen.
      Een lekker hapje hoort daar bij. Maar als je een klein schaaltje neerzet eet je toch minder.
      En wortels, tomaatjes of komkommer smaken ook lekker naast dat chipie.

      Succes.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.