De meningen over wat gezond is verschillen nogal en smaken verschillen. Eten is voor veel mensen het hoogtepunt van de dag, een stukje gezelligheid en samen zijn. Nieuwe dingen uitproberen en nieuwe smaken ervaren. Toch grijp ik makkelijk naar een zak chips of een reep chocolade. Het is pure wilskracht om toch dat stuk fruit te pakken, een handje ongebrande noten of een bak yoghurt. In deze blog tips voor gezond en lekker eten

Tips voor gezond en lekker eten

Check deze 8 tips om gezond en toch lekker te eten en de chocolade in de kast te laten liggen!

1.   Koop een nieuw kookboek

Mijn vriendinnen zijn echt sterren in de keuken en ik offer me graag op als proefkonijn. De meeste heerlijke en soms ook gedurfde recepten krijg ik voorgeschoteld (kijk maar eens op het Instagram account van @nonnekekookt). Eén van mijn favorieten is het boek ‘All-day Bowls’ van Denise Kortlever. De lekkerste gerechten in een kom. Als je daar doorheen bladert komt de gezonde inspiratie binnenstromen. Wil je wat meer achtergrondinformatie over nieuwe visies op gezonde voeding kijk dan eens naar ‘Medical Medium’ van Anthony William en ‘Eet als een expert’ van Marijke Berkenpas.

2.   Zorg voor voldoende afwisseling

  • Trek die kookboeken maar uit de kast en stof ze af;
  • Pak de receptenboekjes mee van de supermarkt;
  • Zoek naar inspiratie op Instagram;
  • of maak een favorieten bord op Pinterest. Klik hier voor recepten met essentiële olie.

Een goede tip die ik van mijn beste vriendin kreeg: koop een pakje van die kleine post-its en geef ieder gezinslid zijn of haar eigen kleur. Laat ze de post-its plakken bij de recepten die ze lekker vinden. Het lukt zo vast om voor jou en je hele gezin een goed menu voor de komende week samen te stellen.

3.   Maak een weeklijst

Een weeklijst is een handige optie om niet op het laatst in de supermarkt je boodschappenlijstje te hoeven samenstellen waarbij je toch gaat voor lekker makkelijk, lekker snel en de pakjes en zakjes aanbieding. Er zijn handige menulijsten te downloaden van internet. Je kunt ook een app downloaden zoals ‘Meal Planner’ (in de AppStore of de Google Play Store te verkrijgen). Als je meer hulp nodig hebt dan kan ik je aanraden om eens contact op te nemen met Romana Switzer (https://romanaswitzer.nl) Ze geeft een leuk boekje met gratis tips weg, maar kan ook een bloedtest bij je doen of je persoonlijk begeleiden met een voedingsplan. Ook doet ze regelmatig leuke challenges op Instagram! https://www.instagram.com/romanaswitzer.nl/

4.   Eiwitten

Wist je dat het nog best lastig is om voldoende eiwitten binnen te krijgen? Eiwitten heb je nodig om je spiermassa op peil te houden. Zonder voldoende eiwitten val je af maar dat komt je gezondheid niet ten goede. Bovendien heb je meer honger, ook niet prettig. Wist je dat maar 25% van het gewicht van bereid vlees eiwitten is. Gemiddeld hebben gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwit per dag nodig. Dat komt neer op zo’n 56 gram eiwit voor iemand van 70 kilo. Bij sporten, als je niet fit bent of vegetarisch eet moet je dus extra aandacht hiervoor hebben. Eiwitten kun je ook goed binnen krijgen door het eten van noten en zaden. Eet zo nu en dan eieren en Skyr kwark of sommige soorten vis. Denk ook eens aan een eiwit shake.

Lets Go Nuts!

5.   Smoothies

Smoothies blijven ‘hot’ in 2019 en zijn een lekker gezonde oplossing. Tenminste, als je ze zelf maakt met de juiste ingrediënten. Wist je dat je ook aan een smoothie weer extra’s kunt toevoegen zoals eiwitten, zeewier, kurkuma, cacao en het groene theepoeder matcha? Het is fijn om voedsel te eten (en drinken in dit geval) dat afslanken en het immuunsysteem van het lichaam stimuleert. Hiervoor kun je bijvoorbeeld ook de Terragreens en voedingssupllementen  van dōTERRA gebruiken.  

6.   Meer groente, vegetarisch of flexitarisch?

Flexitarisch, vegetarisch, veganistisch… het is heel normaal in 2019. Waar we enige jaren geleden misschien nog een beetje vreemd opkeken als een familielid, vriend of vriendin dit aangaf, is het nu heel gebruikelijk. Denk om daar op een mooie manier een recept voor te bereiden dan ook eens aan paddenstoelen (er zijn meer soorten dan alleen de champignons ;-)) en zeewier. Zelf ben ik fan van die Japanse zeewiersalade, Wakame (ook zeer eiwitrijk).

7.   Meer is minder

Een optie om gezonder te eten is ook minder eten. Kies in plaats van veel voor lekkerder of beter en duurzamer. Gebruik bijvoorbeeld lokale producten (zoals te koop bij een initiatief als Buren en Buren, ga eens naar de landwinkel, de boer in het volgende dorp of naar de markt. Zelf ben ik fan van Picnic, door online te bestellen in de eenvoudige app kom ik niet in de verleiding in de winkel om me te buiten te gaan aan voor mijn minder gezonde dingen.

8.   Probeer eens iets anders

Andere bereidingswijze
Ook oude bereidingswijzen weer uitproberen zoals fermenteren is een optie. Gefermenteerde producten zoals kefir, zuurkool, Griekse yoghurt, kombucha en augurken bevatten namelijk goede bacteriën die de darmflora op een positieve manier stimuleren. Super goed voor je algehele gezondheid en ze zijn ook nog eens langer houdbaar door hun conserverende eigenschappen. 

Essentiële oliën
Ook het toevoegen van essentiële olie is een mogelijkheid om eens iets nieuws uit te proberen. Ik ben bezig met een online workshop over koken en essentiële oliën, daar moet je helaas nog even op wachten;). Maar op de Facebook pagina vind je regelmatig tips (www.helio.nl.fb) 

Mocht je meer willen weten over essentiële oliën en hoe ze jouw gezondheid een boost kunnen geven?Doe mee aan de volgende online workshop !

 

Wat zijn jouw tips voor gezond en lekker eten? Laat een reactie actie achter in de comments !

 


    8 replies to "Tips voor gezond en lekker eten"

    • Bastiaan de Koning

      Ha nonnekekookt volg ik ook! En kookboeken afstoffen doe ik regelmatig, maar ik zal ze nu ook wat vaker openmaken… goede blog Leanne!

      • Manon

        😄👍

      • Manon

        Goed idee! Koken is ook nog eens heel zen, dubbele winst 😄

    • Aletta Peelen

      Wat een heerlijke blog! Ik krijg zin om al mijn kookboeken (een meter ofzo) af te stoffen, flink te gaan bladeren (en kwijlen), de kinderen te laten post-it-ten en nog veel meer! Als je echt af wilt vallen, zijn er ook nog enkele heel eenvoudige aandachtspunten, te weten: beter kauwen, langzamer/ rustiger eten, met aandacht voor je eten eten (dus niet ondertussen laptoppen, mobieltje of TV-kijken) en niet nog een keer opscheppen. Het seintje ‘vol’ komt pas na 20 minuten in je hersenen aan, dus als je heel snel en vaak veel eet, eet je aanzienlijk meer dan je lijf nodig heeft.
      Nu ga ik maar eens bedenken, wat ik vanavond ga maken… kookboek al in de hand! En dan tussen de buien door boodschappen doen voor de rest van de week ;).

    • lamy

      Goeie tips weer. Ga er een paar gebruiken !! Minder en beter, goeie KernWoorden.

    • Wendy

      Ik ben een echte smoothie liefhebber!
      Met groente fruit en eiwit. Heerlijk om de dag mee te beginnen!
      Fijn dat het anno 2018 ook nog ‘kan’. 😉

    • Suzanne

      Wat een superleuke en inspirerende blog! Goed bezig! Zo komen we het nieuwe jaar vol goede voornemens wel door.

    • Marjorie

      Leuke en verrassende blog, ik krijg er zin in en gezonde trek van!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.